Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania, în calitate de solicitant și partenerul Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara si Servicii Sociale au finalizat implementarea proiectului cu titlul “ARGUS – sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru”, cu codul SMIS 2014+ 128025, proiect cofinanțat prin Axa prioritară 4. Incluziune sociala si combaterea saraciei, Obiectiv tematic 9: Promovarea incluziunii sociale, combaterea saraciei si a oricarei forme de discriminare, Prioritatea de investititii 9v: Promovarea anteprenoriatului social si a integrarii vocationale in intreprinderile sociale si economia sociala si solidara pentru a facilita accesul la ocuparea fortei de munca, O. S. 4.16: Consolidarea capacitatii intreprinderilor de economie sociala de a functiona intr-o maniera auto-sustenabila.
Proiectul “ARGUS – sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru” s-a derulat în perioada 02 septembrie 2019 – 31 august 2022 având ca obiectiv general dezvoltarea si consolidarea, in mediul urban si rural, a 21 de structuri de economie sociala capabile sa se auto-sustina, in cadrul carora să se creeze 105 locuri de munca, in vederea combaterii saraciei prin integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile si dezvoltarea serviciilor locale. Prin proiect s-a vizat astfel stimularea si incurajarea spiritului antreprenorial, dar si dezvoltarea economiei sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru. Valoarea proiectului este de 13.791.287,89 lei, 100% finantare nerambursabila prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020.
Obiectivele specifice ale proiectului finalizat:
- Obiectiv Specific 1: Promovarea antreprenoriatului in economia sociala si cresterea gradului de informare si interes fata de economia sociala, la nivelul regiunilor Nord-Vest, Vest si Centru, prin derularea de campanii de informare cu privire la oportunitatile oferite prin proiect de finantare de planuri de afaceri pentru structuri de economie sociala. Aceste campanii contribuie la promovarea economiei sociale ca un instrument durabil si in acelasi timp flexibil pentru adaptarea nevoilor de locuri de munca la nivelul comunitatiilor vizate.
- Obiectiv Specific 2: Imbunatatirea si consolidarea competentelor antreprenoriale si in diferite domenii relevante pentru antreprenoriatul social pentru 101 de persoane care doresc sa infiinteze intreprinderi de economie sociala din regiunile Nord-Vest, Vest si Centru; in acest fel s-a vizat atingerea pana la finalul proiectului a pragului de rentabilitate de catre cele 21 de intreprinderi sociale nou infiintate. Astfel, grupul tinta vizat are toate premisele pentru atingerea pragului de rentabilitate si sustenabilitate ale serviciilor oferite la nivelul comunitatilor tinta. Prin obtinerea acestor calificari de catre persoanele din grupul tinta se contribuie in mod automat la atingerea obiectivului specific 4.16: consolidarea capacitatii intreprinderilor de economie sociala de a functiona de o maniera autosustenabila.
- Obiectiv Specific 3: Dezvoltarea in mod transparent si participativ a 21 de entitati ale economiei sociale in vederea crearii unui total de 105 locuri de munca la nivelul celor trei regiuni ale proiectului, prin asigurarea de consiliere specializata, finantarea si monitorizarea entitatilor infiintate astfel incat sa fie mentinute locurile de munca create, precum si functionalitatea intreprinderilor dezvoltate cel putin 18 luni de la data obtinerii atestatului de intreprindere sociala in timpul proiectului si cel putin inca 6 luni dupa incheierea proiectului.
Principalele rezultate înregistrate ca urmare a implementarii activitatilor proiectului sunt:
- 2 evenimente derulate in cadrul campaniei de informare a publicului;
- 22 protocoale incheiate cu organizatii/ institutii publice care pot sprijini informarea publicului in legatura cu oportunitatile oferite prin proiect;
- 104 persoane informate in urma participarii la campania de informare;
- 5 articole postate si distribuite pe retele de socializare cu rolul de a sprijini campania de antreprenoriat si de a furniza informatii relevante persoanelor care doresc sa faca parte din grupul tinta al proiectului;
- 1 baza de date cu datele de contact ale potentialilor candidati la inscrierea in grupul tinta;
- 1 document de sustinere/ analiza a economiei sociale la nivel regional, care va include identificarea de directii de dezvoltare a economiei sociale la nivel regional.
- 1 metodologie de recrutare, selectie si inregistrarea a grupului tinta publicata si promovata
- 127 dosare selectate in vederea participarii la cursul de formare antreprenoriala si la cursul de dezvoltare a competentelor in domenii relevante pentru grupul tinta
- 117 persoane inregistrate si inscrise pentru a participa la programele de formare antreprenoriala specifica
- 99 persoane au absolvit programul de formare antreprenoriala
- 99 planuri afaceri elaborate in programul de formare
- 1 metodologie de evaluare si selectie planuri de afaceri
- 1 concurs de planuri de afaceri desfasurat;
- 72 planuri de afaceri elaborate de catre aplicanti, dintre care 69 evaluate de catre juriu (3 planuri de afaceri respinse in faza de verificare a conformitatii administrative);
- 21 de planuri de afaceri selectate pentru a fi finantate prin proiect,
- 21 dosare de consiliere antreprenoriala elaborate, cuprinzand fisele sesiunilor de consiliere derulate
- 21 Entitati ale economie sociale infiintare
- 21 Fise de asistenta realizate (fise verificare documentatii necesare pentru infiintare)
- 21 de intreprinderi infiintate beneficiare a contractelor de subventie.
- 21 de dosare de decontare a cheltuielilor deschise
- 21 de dosare de monitorizare privind functionarea si dezvoltarea intreprinderilor infiintate;
- 4 evenimente de tip conferinta derulate ca actiune care vizeaza dezvoltarea domeniului economiei sociale, in scopul crearii unei retele de sprijin si stabilirii de parteneriate.
- 1 retea parteneriala infiintata
- 1 retea parteneriala consolidata – 105 parteneri la nivel local/regional
- 1 metodologie retea parteneriala
- 9 rapoarte ale functionarii retelei parteneriale infiintate si recomandari progresive
- 21 intreprinderi sociale incluse in reteaua de bune practici
- 1 metodologie bune practici
- 9 evaluari/rapoarte cu privire la transferal de bune practice (1 evaluare/luna)
- 21 seminarii bune practici la nivel local/regional
- 1 metodologie de transfer know how stabilita si agreata in functie de dinamica pietei si nevoile retelei parteneriale
- 9 rapoarte/rapoarte cu privire la rezultatele transferului de know how (1 raport/luna)
- 42 prezentari cu promovarea rezultatelor transferului de know how Argus Net IS în vederea cresterii implicarii în furnizarea de servicii pentru grupurile vulnerabile
- 21 de ateliere de lucru pentru prezentarea lectiilor invatate si a expertizei acumulate de intreprinderile sociale
La nivelul celor 3 regiuni de implementare, prin modele pozitive de întreprinderi sociale înființate în cadrul proiectului “ARGUS – sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru” se reliefează faptul că economia socială poate fi văzută ca o perspectivă fezabilă care servește scopuri sociale, dar și economice, se bazează pe principiile solidarității și sustenabilității și aduce beneficii multiple comunităților în care își desfășoară activitățile.
Pentru informații suplimentare nu ezitați sa ne contactati la:
Societatea Naţională de Cruce Roşie din România. str. Str. Biserica Amzei nr.29, sector 1, Bucuresti
Tel: +40 21 317 60 06, Fax: +40 21 312 84 52, E-mail: crr@crucearosie.ro, www.crucearosie.ro